top of page

"MINERAL" de DĂNUŢ UNGUREANU şi MARIAN TRUŢĂ (2015)

editura Nemira, 2015

192 pag.

ISBN 978-606-758-245-1

Când am citit prima colaborare a celor doi autori, Vegetal, am fost plăcut impresionat de modul în care au reuşit să redea cadrul autentic românesc, inserând pe el o poveste (ştiinţifico-)fantastică. De asemenea, deşi iniţial m-a nedumerit într-o oarecare măsură, am apreciat finalul care aminteşte de Philip K. Dick şi realităţile sale alternative. Aşa se face că am aşteptat cu nerăbdare al doilea volum, Mineral - chiar dacă se anunţa o continuare în spirit, nu în intrigă.


Călătoria în spaţiu reprezintă, pentru om, un liman prea îndepărtat, datorită problemelor legate de curgerea timpului. În acelaşi timp, societatea omenească a atins un stadiu la care membrilor ei le este dificil să-şi mai găsească un drum, un ideal. Cele două elemente sunt exploatate de corporaţii, care propun o idee revoluţionară - contopirea omului cu piatra (sub forma asteroizilor), ceea ce ar permite atingerea nemuririi, evadarea din caruselul dezamăgitor al vieţii şi o soluţie pentru lungile călătorii spaţiale. Dar, ca întotdeauna, între propagandă şi realitate există o falie, de care oamenii devin conştienţi abia când este prea târziu. Prin urmare, evadarea unui client - Cruz Webber - prezintă un risc pe care Northern Symbioottinen nu şi-l poate asuma, angajându-l pe jägterul Gerti Novak pentru a-l prinde şi a-l neutraliza. În acelaşi timp, în spaţiu, o navă se confruntă cu o aparentă revoltă a litostazicilor (oameni intraţi în simbioză cu piatra), ceea ce complică şi mai mult viitorul luminos profeţit.


N-am regretat deloc că am citit această carte. Dimpotrivă. Aşteptările pe care le aveam după citirea Vegetalului au fost depăşite. Cartea conţine o combinaţie extrem de bine dozată de SF actual şi SF românesc specific perioadei ante-decembriste. Pe alocuri, aveam impresia că am în faţa ochilor unul dintre romanele cuplului Bărbulescu-Anania, care m-au încântat atât de mult în adolescenţă. În mod cert, cuplul Ungureanu-Truţă nu mai este o promisiune, ci a devenit o certitudine de la care aştept cu nerăbdare următoarea carte.


Îmi place cum arată noua colecţie Nautilus ca şi aspect şi apreciez din nou faptul că numeroasele erori de redactare din trecut nu se mai regăsesc.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
Nu există încă nicio etichetă.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square

© 2023 by Johan Cage. All rights reserved.

bottom of page